Skip to main content
| author

اقساط مهریه

05 آبان, 1401

همان گونه که می دانید مهریه عندالمطالبه است. اما یک معیار مشخص برای نحوه قسط بندی آن در نظر گرفته نشده و از این نظر قاضی رسیدگی کننده می تواند به طور کامل اختیار تعیین مبلغ اقساط مهریه را داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با میزان اقساط مهریه بیشتر آشنا کنیم .

قسط بندی مهریه

با در نظر گرفتن میزان مهریه و شرایط مالی که زوج دارد، قاضی رسیدگی به پرونده نسبت به میزان اقساط مهریه و پیش قسط آن اقدام می کند. همچنین در این زمینه به دفاعیات زوجه نیز توجه می شود. بنابراین میزان اقساط مهریه در مقایسه با مهریه تعیین شده زوج و شرایط پرونده برای هر فردی ممکن است یک مقدار خاص باشد. پس میزان اقساط آن برای تمامی افراد یکسان نبوده و با توجه به پرونده های مختلف و شعبه های مختلف دادگاه، قاضی در مورد میزان آن تصمیم گیری می کند. 

اقساط مهریه

اقساط مهریه چقدر است

در صورتی که عدم پرداخت پیش قسط مهریه در دادگاه مورد پذیرش واقع نشود و یا ادعای عدم توانایی پرداخت پیش قسط مهریه ثابت نشود، این موضوع باعث صدور حکم جلب برای زوج خواهد شد.
در مورد اقساط مهریه باید به این موضوع توجه کرد که اعسار حکمی موقتی بوده و در صورتی که پس از تقسیط مهریه، زن امکان معرفی مالی از مرد را داشته باشد، مهریه زوجه از همان مال قابل وصول خواهد بود و تقسیط مهریه نیز ملغی خواهد شد.

چند نکته برای قسط بندی مهریه

در رابطه با اقساط مهریه چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که عدم پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی و یا معادل آن بر اساس شرایطی که در قانون در رابطه با نحوه اجرای محکومیت های مالی آمده باعث صدور حکم جلب مرد می شود. ولی نسبت به مازاد آن چنانچه تقسیط مهریه توسط دادگاه صورت گرفته و پرداخت نشود، باعث جلب مرد نخواهد شد. 
اگر از سوی مرد لحاظ شود که وی باز هم امکان قسط بندی مهریه از سوی دادگاه را داشته باشد، در رابطه با دادخواست اعسار مرد در این زمینه منافاتی وجود ندارد.
هنگام اجرای طلاق از سوی مرد و ثبت آن لازم است که تکلیف مهریه زن به خوبی مشخص شده باشد و اگر مرد برای اعسار درخواست داده باشد دادگاه آن را رد خواهد کرد تا هنگامی که زن به تمامی حق و حقوق خود برسد و مهریه را تمام و کمال دریافت کند امکان ثبت طلاق برای مرد فراهم نخواهد شد. 

شرایط اقساط مهریه
بعد از اینکه تقسیط مهریه و شروع به پرداخت مهریه از سوی مرد آغاز شد، دیگر زن و مرد نیازی نیست به دادگاه صادرکننده حکم مراجعه کنند. بلکه تنها دادگاه محل مراجعه اجرای احکام خواهد بود.
برای اجرای احکام اقساط مهریه به ازای هر پرداخت رسید ارائه خواهد شد. این کار باعث می‌ شود تا پرداخت کننده یک مدرک معتبر دریافت کند و جلوی هرگونه انکار و سوء استفاده زن گرفته شود. 
اجرای احکام در برخی دادگاه ها در شرایطی انجام می شود که در یک بازی زمانی سکه دریافت خواهد شد و در بازی دیگر سکه تحویل داده می ‌شود تا طلبکار و بدهکار با هم رویارویی نداشته باشند و امکان برخورد آنها به حداقل ممکن برسد. 
در برخی مواقع مردان جهت اثبات اعتبار خود و اینکه در پرداخت اقساط مهریه توانایی لازم را ندارند، فیش حقوقی را با مبلغ اندک به دادگاه ارائه خواهند داد. در این صورت اگر فیش مخدوش شود یا زوجه اعتراض کند این امکان وجود دارد که زوجه بتواند از دادگاه تحقیق در مورد درستی و صحت فیش حقوقی را داشته باشد. بنابراین اگر ادعای زن صحیح باشد، علاوه بر عدم صدور رای اعتبار برای تقسیط مهریه، مرد به جرم فریب دادگاه در یک دادگاه دیگر نیز محاکمه خواهد شد. 

سخن پایانی

هر قاضی بر اساس فرمولی خاص اعسار و تقسیم بندی مهریه را انجام خواهد داد و چگونگی میزان پیش قسط مهریه توسط قاضی تعیین می شود. بنابراین این موضوع بسیار پیچیده بوده و جز قضات کسی از آن آگاهی ندارد. ولی مسائل و موارد مختلفی وجود دارد که روی میزان اقساط مهریه و نظر قاضی تاثیر گذار است. از جمله این موارد می‌ توان به اشتغال زن، اوضاع خانوادگی، شان زن، میزان تحصیلات طرفین، تعداد سال های زندگی مشترک زوجین و میزان مهریه اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وکیل پایه یک دادگستری در سعادت آباد مراجعه نمایید.