Skip to main content
| author

ارث زن از شوهر به چه صورت است؟

21 مرداد, 1401

ارث زن از شوهر به چه صورت است؟ ، در قانون در صورتی زن از ارث شوهر، سهم دارد که هر یک از زوجین در صورت فوت دیگری زنده باشد. همچنین زوجیت آنها باید عقد دائم باشد. میزان ارث زن از اموال همسرش در صورت فرزند داشتن مرد، یک هشتم از عین اموال و در صورت نداشتن فرزند، یک چهارم از عین اموال

می باشد. در ادامه با ارث زن از شوهر بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.


سهم زن از ارث شوهر


از جمله وراثی که بعد از فوت از متوفی مرد و در صورتی که ازدواج کرده باشد ارث می برند، زن یا همان زوجه او می باشد. در ماده 864 قانون مدنی در خصوص ارث زن از شوهر چنین مقرر شده است: از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند. بنا بر این ماده، زن از شوهر خود ارث می برد. در ادامه به نکات مهمی که در قانون در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارند اشاره می نماییم.

 

ارث زن از شوهر به چه صورت است؟

ارث زن از شوهر به چه صورت است؟


نکته مهمی که در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارد آن است که تنها در صورتی زن از شوهر خود ارث می برد که عقد دائم کرده باشند. براساس ماده 940 قانون مدنی، زوجینی که ازدواج آنها دائمی باشد از یکدیگر ارث می برند. البته در صورتی که موانع ارث وجود داشته باشد (مثلا فردی مورث خود را به قتل برساند یا کافر باشد)، از او ارثی نخواهد برد.


• ارث زن از شوهر در عقد موقت


ارث در عقد موقت وجود ندارد و شرط توارث در نکاح موقت به دلیل تعارض با قواعد آمره ارث، (یعنی قواعدی که امکان توافق بر خلاف آنها وجود ندارد) نامشروع و باطل است. اما چنانچه فردی مایل باشد به همسرش که با او در عقد موقت می باشد، مالی تعلق گیرد می تواند با استفاده از وصیت و تنظیم یک وصیت نامه، مالی را بعد از مرگ خود برای او وصیت کند.


• ارث زن از شوهر بعد از طلاق


پس از طلاق رابطه زوجیت بین زن و مرد گسسته می شود.همچنین زن و مرد دیگر حقی بر دیگری ندارند. در واقع زوجین بعد از طلاق از یکدیگر ارث نمی برند. اما در مبحث سهم الارث زن با توجه به نوع طلاق قضیه متفاوت است. مگر شرایط ماده 943 قانون مدنی وجود داشته باشد. به موجب ماده 943 قانون مدنی، اگر مرد زن خود را طلاق دهد، در صورتی که این طلاق از نوع طلاق رجعی باشد. اگر مرد یا زن در طول مدت عده فوت کنند، دیگری از او ارث می برد. همچنین به موجب ماده 944 قانون مدنی، اگر شوهر در حال مریضی زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان دلیل بمیرد، در صورتی که زن ازدواج نکرده باشد از او ارث می برد. حتی اگر طلاق بائن باشد.


• ارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند


سهم الارث زن از اموال شوهر، در صورت داشتن فرزند با حالتی که مرد فرزندی ندارد متفاوت می باشد. وجود فرزند و یا عدم وجود فرزند، در خصوص متوفی ملاک است. یعنی معیار تفاوت میزان سهم الارث زن این می باشد که مرد هنگام فوت فرزندی دارد یا ندارد. مهم نیست این فرزندان حاصل ازدواج او با همسر فعلی خود یا همسر سابقش باشد.
بر اساس فقه اسلامی و ماده 913 قانون مدنی، سهم ارث زن از شوهر او، در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم می باشد. بر اساس ماده 946 قانون مدنی، ارث زن از اموال شوهرش در صورت فرزند دار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول (زمین، ساختمان، بنا و درختان) می باشد.


• ارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند


همانطور که گفته شد، فرزند دار بودن یا نبودن مرد هنگام فوت بر سهم الارث زن از اموال شوهر تاثیر می گذارد. بر اساس قانون مدنی، سهم الارث زن از اموال شوهر در صورت نبود فرزند بیشتر است. در صورتی که مرد فوت کند در حالیکه فرزندی نداشته باشد، سهم زن از ارث شوهرش یک چهارم است. طبق ماده 946 قانون مدنی، ارث زن از اموال شوهر در صورت نبود فرزند، یک چهارم از عین اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیر منقول می باشد.

 ارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند


نکته


در صورتی که مردی چند زن داشته باشد، سهم الارث شرعی زن را که بعد از فوت همسرش به او تعلق می گیرد، به تساوی بین آنها تقسیم می کنند. به عنوان مثال، در صورتی که مرد متوفی دو زن و فرزند هم داشته باشد، سهم ارث دو زن از شوهر به این صورت خواهد بود که سهم شرعی زوجه از ترکه جدا و پس از آن به طور مساوی بین دو زن تقسیم می شود.


سخن آخر


در صورتی زن از شوهرش ارث می برد که در عقد دائمی او باشد. در غیر اینصورت قوانین وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. همانطور که گفته شد، سهم زن از ارث شوهر در صورت فرزند داشتن مرد، یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول و یک هشتم از عین اموال منقول می باشد. در صورت نبودن فرزند برای مرد، زن یک چهارم از قیمت اموال غیر منقول و یک چهارم از عین اموال منقول را ارث می برد.