Skip to main content
| author

آیا زن می تواند صیغه موقت را باطل کند؟

21 مرداد, 1401

آیا زن می تواند صیغه موقت را باطل کند؟ در قانون مدنی ایران ماده ی 1133 طلاق برای عقد دائم مطرح می شود. به این معنی که در ازدواج های موقت طلاق مفهومی ندارد. در این میان لازم است بدانید که زن امکان باطل کردن صیغه را ندارد. به این معنا که زن در صورتی که از مرد وکالت داشته باشد می تواند صیغه را باطل کند.

البته اگر در زمان جاری شدن صیغه این مساله مطرح و شرط شود هم زن می تواند به نیابت از مرد صیغه را باطل نماید.

آیا زن می تواند صیغه موقت را باطل کند؟


صیغه موقت یا همان ازدواج موقت


یکی از مسائل بسیار مهم زندگی افراد ازدواج است. همان طور که می دانید در این دوره و با شرایط امروز ازدواج بسیار سخت شده است. در این میان با توجه به این مشکلات، ازدواج موقت یا صیغه موقت به عنوان یک راه حل مطرح می شود. این نوع ازدواج در موارد بسیاری جایگزین ازدواج دائمی شده است. براساس قانون مدنی ایران ماده ی 1075 ازدواج موقت یا همان صیغه رسمیت پیدا می کند. علاوه بر این، در موارد زیادی پیش از ازدواج دائم، برای مدتی بین طرفین صیغه موقت جاری می شود. این کار با هدف آشنایی بیشتر صورت می گیرد. نکته ای که لازم است افراد برای صیغه موقت بدانند آگاهی به قوانین آن است. زیرا در صورت عدم آگاهی مشکلاتی برای طرفین به وجود می آید.


موارد پایان ازدواج موقت


اصولا بعد از اتمام مدت زمان مشخص شده، صیغه به طور خود به خودی باطل می شود. این برای مواردی است که مدت زمان تعیین شده پایان می یابد. در موارد دیگر اگر هنوز زمان صیغه باقی مانده باشد مواردی می تواند به آن پایان دهد. دو مورد بسیار مهم این مساله عبارتند از:
در صورت فوت یکی از زوجین صیغه باطل می شود.
در صورتی که مرد مدت باقی مانده را ببخشد و بگوید «مدت را به تو می بخشم» صیغه باطل می شود.


تفاوت مهم بین عقد موقت و دائم


یکی از مهم ترین و اساسی ترین مباحث در ازدواج مهریه است. مساله مهریه در ازدواج های موقت با دائم متفاوت می باشد. به این صورت که در ازدواج دائم در صورتی که مهریه مطرح نشود مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما در صیغه های موقت مهریه حتما باید تعیین شود. در غیر این صورت صیغه باطل می شود. مساله ی مهم دیگر در عقد موقت مدت زمان آن می باشد. به این معنا که باید یک بازه ی زمانی برای عقد موقت تعیین شود. اگر این مدت زمان تعریف نشود صیغه باطل خواهد شد. همچنین در صورتی که در یکی از طرفین عیبی دیده شود صیغه باطل می شود. مثلا مشکلات روانی یا جنون در هر یک از طرفین باعث ابطال صیغه خواهد شد.


مشکلاتی که اگر زن داشته باشد باعث ابطال صیغه می شود.


گاهی ممکن است در مواردی زن مشکلات و عیب هایی داشته باشد. در مواردی که ذکر می کنیم مرد می تواند بر اساس این عیوب صیغه را فسخ نماید:
اگر زن مشکل قرن داشته باشد (به این معنی که استخوانی زائد در دستگاه تناسلی وی وجود دارد که جلوی برقراری رابطه ی جنسی را می گیرد.
جذام
پیسی یا برص
افضا (به این معنی که مجرای تناسلی و مجرای دفع ادرار یکی است)
زمین گیری و معلولیت زن
در صورت نابینایی هر دو چشم زن
البته این موارد در صورت آگاهی پس از صیغه ممکن است رخ دهد. به این مفهوم که اگر زوجین پیش از جاری شدن صیغه موقت از این مشکلات آگاه باشند فسخ صیغه ممکن نیست.


آیا زن می تواند صیغه موقت را باطل کند؟


همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم زن نمی تواند صیغه را باطل نماید. اما در صورتی که مرد خودش به زن وکالت بدهد این امر میسر خواهد شد. همچنین در صورتی که مرد مدت باقی مانده از صیغه را ببخشید امکان ابطال صیغه می باشد. همچنین در صورت مشروط کردن در زمان جاری شدن صیغه، این امکان برای زن به وجود می آید. مثلا ممکن است مرد به زن وکالت بدهد در صورتی که رفتار سوء از وی سر زد زن می تواند صیغه را باطل نماید. یا حتی در موارد ترک زندگی از سمت مرد، سفر طولانی مدت و ... زن می تواند مدت زمان مانده از صیغه را با وکالتی که دارد بر خود ببخشد و صیغه را باطل نماید.

علاوه بر این موارد اگر در مرد عیوبی وجود داشته باشد زن می تواند صیغه را فسخ کند. برخی از این موارد عبارت هستند از:
مقطوع بودن آلت تناسلی مرد طوری که امکان برقراری رابطه ی جنسی را نداشته باشد.
ناتوانی در برقراری رابطه ی جنسی
از کار افتادن بیضه ها


ویژگی های ازدواج موقت


یکی از مهم ترین موارد در ازدواج های موقت مدت زمان است. به این معنا که برای ازدواج های موقت حتما باید یک بازه ی زمانی مشخص تعیین شود. در ادامه به ویژگی های مهم ازدواج های موقت می پردازیم.
تعیین مدت زمان برای ازدواج موقت ضروری است و در غیر این صورت عقد باطل خواهد شد
تاریخ شروع و پایان عقد موقت باید حتما تعیین شود. به این معنی که مدت زمان ازدواج موقت از همان ابتدا مشخص است.
در این نوع ازدواج هر دو طرف راضی به جاری شدن صیغه هستند. رضایت یک طرف برای این ازدواج کافی نمی باشد.
در صیغه و ازدواج های موقت حتما باید هر دو طرف بالغ باشند.
اجازه ی پدر یا جد پدری برای جاری شدن این صیغه الزامی می باشد. البته اگر پدر به دلایل غیر موجه رضایت ندهد دختر می تواند از دادگاه کسب اجازه نماید.
تعیین مهریه از موارد بسیار مهم ازدواج های موقت است.
زن برای جاری شدن صیغه باید مجرد باشد.
این صیغه نباید در زمان عده ی زن اتفاق بیفتد.
پیش از ازدواج نباید زنا بین طرفین رخ داده باشد.
فردی که این صیغه را جاری می کند باید عاقل، بالغ و قاصد باشد.


سخن پایانی


یکی از مسائل مهم زندگی هر فردی ازدواج است. اما ازدواج پیش نیازهایی دارد که با توجه به شرایط سخت امروزی تامین آن در توان همگان نمی باشد. در قانون مدنی یکی از راه حل های مطرح شده مساله ی ازدواج یا همان صیغه ی موقت است. البته خود این مساله قوانین و آگاهی هایی دارد که باید حتما با آن ها آشنا بود. در این مقاله سعی کردیم مساله ازدواج موقت و امکان ابطال این صیغه توسط زن را به اختصار بیان کنیم. با خواندن این متن حتما به این نکته توجه کردید که حتی ازدواج موقت هم ویژگی های خاصی دارد.