Skip to main content
| author

آیا دختر بدون اجازه پدر می تواند از کشور خارج شود؟

25 آبان, 1401

آیا دختر بدون اجازه پدر می تواند از کشور خارج شود؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. برخی تصور می کنند که دختران مجرد نمی توانند بدون اذن پدر از کشور خارج شوند.

با توجه به قانون، دختران مجردی که کمتر از 18 سال سن دارند برای خروج از کشور نیاز به اجازه ی پدر دارند. اما دختران مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور نیازی به اجازه ی پدر ندارند. آنها افراد بالغی هستند که می توانند برای زندگی خود تصمیم گیری کنند. به همین علت، دریافت رضایت پدر برای دختران مجرد بالای 18 سال که قصد مسافرت، زندگی یا تحصیل در خارج از کشور را دارند، ضرورتی ندارد. البته در این باره استثنائاتی وجود دارد. اگر دادگاه برای فرد حکم عدم رشد صادر کرده باشد، وی برای خروج از کشور باید اجازه ی پدر را داشته باشد. بر اساس قانون، اگر پدر و مادر طلاق گرفته باشند و پدر یا جد پدری دختر در دسترس نباشد او باید برای خروج از کشور، از دادگاه حکم بگیرد. 


قوانین خروج از کشور برای دختران مجرد


بر اساس بند 3 قانون 18 گذرنامه، دختران مجردی که کمتر از 18 سال سن دارند، باید برای خروج از کشور از پدر، قیم یا دادستان محل زندگی خود اجازه نامه کتبی داشته باشند. در این قانون، درباره ی زنان متاهل هم صحبت شده است. اما با توجه به اینکه در مورد دختران مجرد صحبت می کنیم به آنها نمی پردازیم.

آیا دختر بدون اجازه پدر می تواند از کشور خارج شود?


آیا در صورت طلاق پدر و مادر، دختر می تواند به خارج از کشور مسافرت کند؟


گاهی اوقات پدر و مادر از هم جدا می شوند و فردی که حضانت فرزند را دارد، قصد سفر به خارج از کشور می کند. بر اساس قانون، هیچ یک از والدین نمی توانند بدون اجازه ی طرف مقابل فرزند را از شهر و کشور خارج کنند. آنها باید صبر کنند تا فرزند به 18 سالگی برسد. در این زمان هم هیچ اجباری برای فرزند وجود ندارد که از کشور خارج شود. در این صورت می توانند با مراجعه به دادگاه ثابت کنند که مصلحت فرزند در خروج از کشور است. برای این کار از درخواست کننده وثیقه دریافت می شود. اگر حضانت فرزند با مادر باشد، نمی تواند فرزند را بدون اجازه ی پدر از کشور خارج کند. 


برای خروج دختر مجرد از کشور چه مدارکی لازم است؟


مهم ترین مدرک برای خروج از کشور در مورد دختران مجرد زیر 18 سال، اجازه ی پدر است. معمولا اجازه نامه ی پدر در دفتر اسناد ثبت می شود و برای صدور گذرنامه در کنار مدارک دیگر مانند شناسنامه و کارت ملی  ارائه می شود. 


آیا دختر مجرد بعد از فوت پدر می تواند از کشور خارج شود؟


در قانون صدور گذرنامه (ماده 18) آمده است که دختران کمتر از 18 سال برای خروج از کشور نیاز به اجازه ی پدر خود دارند. اگر پدر فوت کرده باشد، باید اجازه ی جد پدری را داشته باشد.

آیا دختر بدون اجازه پدر می تواند از کشور خارج شود

 
آیا دختران مجرد می توانند بدون اجازه پدر به خارج از کشور بروند؟


همان طور که قبلا گفتیم دختران مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور، نیازی به اجازه ی پدر ندارند. آنها می توانند مانند هر فرد دیگری برای گرفتن پاسپورت خود اقدام نمایند. 


آیا قانون خاصی برای خروج زنان مطلقه از کشور وجود دارد؟


زن مطلقه همسری ندارد و برای خروج از کشور، نیازی به اجازه ی شوهر سابق یا پدر خود ندارد. او می تواند با دریافت گذرنامه برای خروج از کشور اقدام کند. اما برای دریافت یا تمدید گذرنامه ی خود باید اصل طلاق نامه را ارائه کند. 


سخن پایانی 


بر اساس قوانین کشور، فرزندانی که کمتر از 18 سال سن دارند باید برای خروج از کشور اجازه نامه پدر را داشته باشند. این قانوان در مورد دختر و پسر فرقی نمی کند. در قوانین سابق، پسران بعد از رسیدن به 18 سالگی دیگر نیازی به اخذ اجازه پدر نداشتند اما دختران مجرد همچنان باید اجازه پدر را برای خروج از کشور را می داشتند. بعد از اصلاح قانون، حکم برای خروج از کشور دختران مجرد بعد از 18 سالگی مشابه پسران شد. بنابراین، دختران مجرد بالای 18 سال هم مانند پسران می توانند بدون اذن پدر خود از کشور خارج شوند.