Skip to main content
| author

آیا بازسازی ظروف برای سلامت ضرر دارد؟

02 آبان, 1401

بسیاری از ما شاهد آسیب دیدن ظروف تفلون یا گرانیتی بوده ایم. برای مثال غذا به کف آن می چسبد و نمی توان در آن یک ته دیگ مناسب داشت.

در این شرایط تعویض و یا بازسازی قابلمه های تفلون و گرانیتی راه حل بسیار خوبی خواهد بود. بازسازی و ترمیم این ظروف از نظر اقتصادی به صرفه است و از نظر سلامتی نیز در مقایسه با استفاده از قابلمه از رده خارج شده بهتر خواهد بود. زیرا با بازسازی این ظروف می توان یک قابلمه قابل استفاده و با کارایی مناسب داشت. اما برای بازسازی این ظروف بهتر است مراکزی که دارای تجهیزات مناسب برای این کار هستند و از مواد اولیه درجه یک و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو استفاده می کنند را انتخاب کرد.  

بازسازی ظروف نچسب

در فرایند بازسازی ظروف روکش دار پوشش این ظروف به طور کامل تعمیر می شود. در واقع عملیاتی که برای بازسازی این ظروف به کار می ‌رود دقیقا مثل تولید ظروف در کارخانه خواهد بود. اما این کار باید توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود تا کیفیت روکش ظروف به وضعیت اولیه خود بازگردد. اگر برای بازسازی این ظروف از مواد درجه یک و مرغوب استفاده شود، ظروف می توانند مانند روز اولیه خود کیفیت خود را به دست آورند.  

بازسازی ظروف نچسب

اهمیت محافظت از روکش ظروف 

اگر ظروف روکش دار دچار خراشیدگی شوند و یا قسمتی از این ظروف کنده شود، استحکام و انسجام ظروف از بین رفته و لازم است هر چه سریعتر نسبت به تعمیر یا تعویض آن ها اقدام کرد. چون اگر در این ظروف غذا طبخ شود هر لحظه امکان جداشدن ذره ای از مواد و وارد شدن به غذا وجود دارد. این موضوع برای سلامتی خطرآفرین خواهد بود. بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد از ظروف روکش دار مانند ظروف تفلون یا گرانیتی به خوبی محافظت شود و در صورت خراشیدگی هر چه زودتر نسبت به بازسازی آنها اقدام کرد. 

بازسازی ظروف نچسب

ضرورت بازسازی ظروف روکش دار

تمامی ظروف روکش دار پس از مدت ممکن است به دلایل مختلف دچار خط و خش شوند که در این صورت نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می کنند. زیرا اگر برای تعویض آنها اقدامی صورت نگیرد، سلامتی افراد به خطر می افتاد. در فرآیند بازسازی این ظروف، روکش های قدیمی از بین می رود و روکش جدیدی روی بدنه فلزی ظرف قرار می‌گیرد. این روکش جدید اگر از مواد درجه یک باشد برای سلامتی افراد هیچ خطری نخواهد داشت. بنابراین برای خانواده‌ها بازسازی ظروف با صرف هزینه کمتر در مقایسه با خرید ظروف روکش دار جدید خواهد بود. امروزه انواع ظروف روکش دار از جنس تفلون و گرانیت در بازار وجود دارند که با استفاده از مواد درجه یک می توان آنها را بازسازی کرد. به گونه ای که این مواد از روی ظروف به هیچ عنوان کنده نمی شوند. 

ضرورت بازسازی ظروف روکش دار

نکات مهم برای حفظ سلامتی ظروف روکش دار 

برای خریداری ظروف روکش دار باید به سراغ ظروف استاندارد و مرغوبی که مراحل مختلف آزمایش کیفیت را گذرانده اند، رفت. در زمان شستشوی این ظروف باید از مواد شوینده مناسب و اسکاج های نرم استفاده شود تا دچار خراشیدگی نشده و یا مقاومت آنها از بین نرود. همچنین در موقع پخت غذا در این قابلمه ها باید آنها را بر روی حرارت ملایم قرار داد. اگر ظرف خالی به مدت طولانی بر روی حرارت قرار گیرد دچار آسیب می شود. بهتر است در این ظروف غذا و مایعاتی که به ظروف نچسب نیاز ندارند را قرار ندهید. تا جایی که امکان دارد غذای کودکان داخل قابلمه مخصوص خودشان درست شود تا مجبور به گرم کردن قابلمه های بزرگ روکش دار نشوید. هرگز نباید قابلمه داغ را خیلی سریع با آب سرد شستشو داد. در زمان پختن نباید از قاشق های تیز فلزی برای هم زدن غذا در این قابلمه ها استفاده کرد. بلکه بهتر است از قاشق های چوبی مخصوص استفاده شود.

آیا بازسازی ظروف برای سلامتی ضرر ندارد؟

به طور کلی برای استفاده کردن ظروف مختلف مثل ظروف چدن، تفلون، سرامیک و گرانیت پوششی که برای داخل این ظروف به کار می رود اهمیت بسیار زیادی دارد. این پوشش تاثیر زیادی روی بالا بردن کارایی ظرف و سلامت خانواده می گذارد. در بازار برخی محصولات و ظروف بی ‌کیفیت وجود دارند که پس از استفاده در مدت کوتاهی دچار پوسته پوسته شدن می شوند و یا پوشش آنها خواص نچسب لازم را نخواهد داشت. در این موارد استفاده از ظروف به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود. چون ظرف مورد نظر دیگر خاصیت نچسب لازم را نخواهد داشت. 

آیا بازسازی ظروف برای سلامتی ضرر ندارد؟
فرایند بازسازی ظروف نچسب به گونه ای انجام می شود که روکش های قدیمی کاملا از بین برود و روکش جدیدی که بر روی بدنه فلزی قابلمه و تابه اعمال می‌ شود، دارای کیفیت لازم باشد. بنابراین تا زمانی که از مواد اولیه مرغوب برای تهیه روکش جدید استفاده شود یا فرایندی که برای بازسازی این ظروف به کار می رود با رعایت اصول بهداشتی باشد ترمیم و بازسازی ظروف نچسب برای سلامتی هیچ گونه خطری نخواهد داشت.

سخن پایانی

به طور کلی تعمیر ظروف تفلون، سرامیک یا گرانیتی اساساً مشکلی نخواهد داشت. زیرا در فرآیند ترمیم و بازسازی این ظروف پوشش قدیمی به هیچ عنوان دیگر قابل ترمیم نیست. این پوشش در پروسه بازسازی باید به طور کامل از بین رفته تا سطح خام فلش مشخص شود. پس از این مرحله فرایند بازسازی ظروف با انجام پوشش دهی مجدد تفلون و گرانیت دقیقاً شبیه به فرایند تولید ظرف نو صورت می گیرد و برای سلامتی هیچ ضرری نخواهد داشت. بنابراین بهتر است به جای اینکه از ظروف مستعمل و دارای پوشش خراشیده استفاده شود، بازسازی دوباره این ظروف با کمک مواد اولیه استاندارد صورت گیرد. بازسازی ظروف از نظر سلامتی مشکلی ندارد و به اقتصاد خانواده نیز کمک می کند.