Skip to main content
| author

آخرین تغییرات قانون مهریه

01 آبان, 1401

بعد از اینکه خطبه عقد جاری شد، زن دارای حقوق خاصی می شود که مهریه یکی از مهمترین آنها به شمار می آید.

قبل از عقد میزان مهریه با توافق زوجین و خانواده ها مشخص می شود. پس از آن در روز عقد این مقدار در سند ازدواج توسط عاقد درج خواهد شد. بعد از خطبه عقد زن می تواند در هر زمانی مهریه خود را درخواست کند و مرد وظیفه دارد که مهریه مشخص شده را پرداخت کند. مهریه انواع مختلفی دارد و شرایط پرداخت آن با هم فرق می کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعات مهم در زمینه آخرین تغییرات قانون مهریه را بررسی کنیم. 

مهریه چیست؟

مهریه یا مهر از جمله حقوق مالی زن محسوب می شود که از طریق ازدواج و جاری شدن صیغه نکاح دائم و موقت به زن تعلق خواهد گرفت. بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی پس از اینکه زن مهریه خود را به دست آورد، روی آن می تواند هر گونه تصرفی داشته باشد. مهریه مشخص شده لازم است که قابلیت تملک و تصرف داشته باشد و به جز زوجه به فرد دیگری تعلق نگیرد. همچنین مبلغ و میزانی که مهریه دارد، لازم است کاملاً دقیق و معین شده باشد. مطالبه مهریه به صورت عرفی در هنگامی که زوج به طلاق می رسند، صورت می گیرد. با این وجود قبل از طلاق نیز زن می تواند نسبت به دریافت مهریه خود درخواست داشته باشد. زوج نمی تواند جلوی دریافت این حقوق مالی زوجه را بگیرد. 

برای مشاهده لیستی از بهترین وکیل‌های در ایران روی لینک کلیک نمایید.

مهریه چیست؟

قانون جدید مطالبه مهریه

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی پس از اینکه خطبه عقد جاری شد و صیغه عقد میان زن و مرد بسته شد، زوجه به عنوان مالک مهریه در نظر گرفته می‌ شود. در صورت درخواست مهریه توسط زوجه باید زوج آن را به طور تمام و کمال پرداخت کند. جهت دریافت مهریه توسط زن ملاکی برای شرط تمکین و یا عدم تمکین وجود ندارد و مرد وظیفه دارد بر اساس قانون کشور مهریه را به زن پرداخت کند. به جز در شرایطی که زن مهریه خود را به همسر بخشیده باشد و این دین را از گردن مرد بردارد. 

قانون جدید مطالبه مهریه
بر اساس اصلاحیه ای که برای ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی صورت گرفته، پرداخت مهریه با شرایط آن نیز تغییراتی داشته است.  مطابق این قانون در صورتی که مهریه زن وجه رایج در نظر گرفته شده باشد، هنگام مطالبه مهریه بر اساس تغییر شاخص‌ های سالانه پول توسط بانک مرکزی کشور این میزان محاسبه می شود. در نتیجه مرد لازم است مهریه زن را به روز پرداخت کند. ملاک پرداخت میزان آن بر اساس آنچه که در سال های قبل تعیین شده نیست. همچنین مطابق قانون جدید مهریه اگر مرد فوت کند مهریه زن تا روز فوت همسرش به قیمت روز حساب می شود. پس مدت زمانی که جهت انحصار وراثت تعیین می شود روی تغییر قیمت مهریه تاثیری نمی گذارد. در ضمن بهترین وکیل خانواده در بابل نیز می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

شرایط دریافت مهریه طبق قانون جدید

شرایط دریافت مهریه در قانون جدید به صورت زیر است:

جهت پرداخت مهریه ملاک روز اقامه دعوا و ارائه دادخواست توسط زوجه نخواهد بود. بلکه برای پرداخت آن، مرد باید مهریه را بعد از صدور حکم دادگاه و بر اساس نرخ روز بپردازد. اگر برای مهریه لازم باشد که اموال غیر منقول و منقول یا حساب های بانکی مرد ملاک قرار گیرد، زن باید با استفاده از اجرائیات اداره ثبت جهت دریافت مهریه خود اقدام کند. برای افرادی که مهریه آنها زیر بیست میلیون تومان در نظر گرفته شده امکان مطالبه مهریه از شورای حل اختلافات وجود دارد. ولی اگر مهریه تعیین شده از این مبلغ بیشتر باشد، زن می ‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق که در آن نکاح صورت گرفته یا اداره ثبت مهریه و دادگاه نسبت به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کند.

شرایط دریافت مهریه

شرایط مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه زن از مرد شرایطی که در نظر گرفته شده به صورت زیر است:

  • هنگامی که زن می تواند مهریه خود را دریافت کند و آن را به مردم بخشیده باشد. 
  • هنگامی که زن یک بار مهریه خود را از مرد دریافت کرده دوباره برای دریافت آن نمی تواند درخواست مطرح کند. 
  • بعد از اینکه صیغه موقت جاری شد، زن می تواند نسبت به درخواست مهریه خود اقدام کند.
  • چنانچه زوجه فوت کرده باشد، فقط در صورتی امکان دریافت مهریه وجود دارد که زن مهریه را در هنگام حیات خود به همسرش نبخشیده باشد. بنابراین در صورتی که زن مهریه خود را در زمان حیات دریافت نکرده باشد، پس از فوتش وراث می توانند نسبت به دریافت مهریه از همسرش اقدام کنند. 

شرایط تقسیط مهریه

برای قسط بندی کردن مهریه باید مرد مدارک اعسار و یا عدم توانایی پرداخت مالیات برای مهریه را به دادگاه تقدیم کند. اگر این مدارک توسط مرد نشان دهد که او به صورت موقتی دسترسی به اموال خود را ندارد یا اینکه پرداخت مهریه از میزان توان اقتصادی او بالاتر است، دادگاه با بررسی مدارک ارائه شده امکان تقسیط بدهی مهریه را صادر خواهد کرد. برای پرداخت مهریه، زن نمی تواند مستثنیات دین را به عنوان اموال و دارایی مرد توقیف کند. این اموال شامل ضروریات و اسباب و لوازم ضروری برای زندگی مرد یا افرادی است که تحت تکفل وی قرار دارند.

شرایط تقسیط مهریه

راه‌ های مطالبه با اجرا گذاشتن مهریه

به منظور به اجرا گذاشتن مهریه زن می تواند از طریق روش ‌های مختلفی اقدام کند. اجرای مهریه در دوران عقد و مطالبه مهریه بدون طلاق نیز وجود دارد. ولی به طور کلی برای اجرای مهریه در تمامی این روش ها لازم است که زن دادخواست مطالبه مهریه و مدارک نشان دهنده اموال منقول و غیر منقول یا حساب های بانکی و مدارک هویتی و سند ازدواج را ارائه دهد. به طور کلی زن از طریق ۳ روش می تواند نسبت به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کند. 

  1. اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت
  2. اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه
  3. اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ازدواج و طلاق

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، بعد از اجرا گذاشتن مهریه، زن می تواند مرد را ممنوع الخروج کند. به علاوه بر اساس قانون برای زن امکان توقیف اموال مرد و دریافت حکم جلب مهریه او وجود دارد. وکیل پایه یک دادگستری در سعادت آباد می تواند به شما در راه دریافت مهریه کمک کند.