Skip to main content
| author

همه چیز درباره ی زاموفیلیا

20 مرداد, 1401

همه چیز درباره زاموفیلیا، زاموفیلیا گیاهی است که برگ‌های چرم و براقی دارد

زاموفیلیا اولین بار در شرق آفریقا یافت شده است و همچنین گیاهی بسیار مقاوم است.

زاموفیلیا گیاه علفی و همیشه سبزی است که اغلب تا حدود 50 سانت رشد می‌کند اما گیاهانی که مسن هستند می‌توانند به حدود ۱۲۰ سانتی‌متر برسند. این گیاه برای تصفیه هوا مفید است و می‌‍توان آن را در آپارتمان نیز نگهداری کرد.

زاموفیلیا گیاهی محبوب است که برگ‌های این گیاه نقش اساسی در محبوبیت آن دارند؛ ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که همه بخش‌های این گیاه سمی بوده و اگر کسی آن را مصرف کند، دچار مشکلاتی مثل مشکلات پوستی یا مشکلات دستگاه گوارشی می‌شود. به همین سبب بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید و همچنین هنگام کار با این گیاه دستکش به دست کنید تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.


گیاه زاموفیلیا


گل‌دهی این گیاه از اواسط تابستان تا پاییز می‌باشد. گل زاموفیلیا رنگ زرد مایل به قهوه‌ای دارد و ابعاد آن 5 الی 7 سانتی‌متری بوده و گل‌های اين گياه به‌راحتی قابل‌ مشاهده نیستند، به‌خاطر اینکه توسط برگ‌های خود گياه پنهان می‌شوند.

باید بدانید که این گیاه در آپارتمان‌ها به‌ندرت گل می‌دهد، اما درواقع اگر همه شرایط آن فراهم شود در تابستان حتماً گل خواهد داد؛ اسم گل‌های آن اسپادیکس می‌باشد.
گیاه زاموفیلیا از نظر ظاهری، می‌تواند به‌اندازه 45 الی 60 سانتی‌متر برسد. شکل برگ‌های آن پرمانند است و رنگ سبز تیره‌ای دارند؛ همچنین صاف و براق بوده و ساقه‌های این گیاه در بخش پایینی آن ضخیم هستند و گیاه‌های آن می‌توانند 12 تا 15 سانتی‌متر با طول 3 تا 7 سانتی‌متر رشد کنند.

از عواملی که باعث زیبایی این گیاه زاموفیلیا شده است؛ نحوه رویش ساقه‌های آن می‌باشد. چرا که بعضی از ساقه‌های این گیاه مستقیم رشد می‌کند و بعضی دیگر حالت قوس داری دارند.
همچنین زاموفیلیا گیاهی است که با شرایط محیطی سازگار می‌باشد و به‌راحتی خشکی خاک و نور کم را می‌تواند تحمل کند. اما اگر نور محل نگهداری این گیاه به‌صورت غیرمستقیم و کامل نور خورشید قرار گیرد، رشد خوبی را خواهد داشت.


مراقبت از گیاه زامیفولیا


دما: این گیاه درجه حرارت متوسط در محدوده 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد عملکرد خوبی دارد و اگر دمای محیط کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باشد رشد گیاه دچار مشکل شده و متوقف می‌شود. همچنین کاهش دما باعث پوسیدگی ساقه زاموفیلیا و پژمرده شدن آن و ریزش برگ‌های این گیاه می‌شود.
پس اگر می‌خواهید این گیاه را بخرید و یا الان در حال نگهداری از آن هستید حتماً به این نکته توجه داشته باشید.

آبیاری: شما باید اجازه دهید که سطح بالایی خاک گلدان خشک شود؛ می‌توانید سطح خاک را با دست لمس کنید تا اگر خشک بود، آبیاری کنید و همچنین نباید زیاد از حد آب دهید. زیرا آبیاری بیش از حد باعث ریزوم و پوسیدگی ساقه می‌‍‌شود پس اگر هنگام آبیاری آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود باید آبیاری را متوقف کنید.

خاک: خاکی که زهکشی خوبی دارد برای این گیاه مناسب است؛ پس بهتر است از این خاک استفاده کنید. همچنین شما باید سوراخ‌هایی را در پایین گلدان ایجاد کنید که این کار برای زهکشی لازم است.

نور: نور آفتاب برای این گیاه لازم و ضروری نیست اما در حالت کلی خوب است. زامیفولیا می‌تواند با نور کم هم رشد خوبی داشته باشد. اما سعی کنید آن را در مقابل نور مستقیم خورشید نگه ندارید.

تعویض گلدان: شما می‌توانید گلدان زامیفولیا را یک‌بار در هرسال آن هم به مدت 3 الی 5 سال تعویض کنید، چرا که در این مدت‌زمان گیاه رشد خوبی دارد و حتماً نیاز به تعویض گلدان می‌باشد.

کوددهی: شما می‌توانید برای رشد بهتر از کود مایع متعادلی که رقیق شده است، یک‌بار در ماه استفاده کرده و کوددهی کنید.

رطوبت: رطوبت لازم برای این گیاه در حد متوسط می‌باشد؛ ولی اگر به‌هرحال هوای خانه یا محل نگهداری گل خشک باشد، می‌توانید رطوبت را به‌صورت مصنوعی زیاد کنید.

تکثیر: برخی از افراد با تقسیم ریزوم زاموفیلیا را تکثیر می‌کنند. این‌گونه که زاموفیلیا با ریزوم‌های بزرگ که به سیب‌زمینی هم شبیه است رشد می‌کند. اکثر افراد ریزوم‌ها را جدا کرده و در یک محیط دیگر اقدام به کاشت و تکثیر آنها می‌کنند.
روش دیگر تکثیر قلمه برگ است. شما می‌توانید قلمه‌های برگ را (ساقه و حداقل دو برگ) در گلدانی قرار داده و سپس آن گلدان را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و منتظر بمانید تا شروع به رشد کنند. (امکان دارد روند رشد تا یک سال طول بکشد).                                                                                                                         

هرس: شما می‌توانید زمانی که یک ساقه این گیاه از ساقه‌های دیگر بلندتر بود آن ساقه را جدا کنید یا نوک ساقه را هرس کنید. به این صورت می‌توانید ظاهر آن را حفظ کنید.


انواع گیاه زاموفیلیا


گیاه زاموفیلیا انواع مختلفی دارد. هرکدام از این نوع‌ها زیبایی خاص خود را دارند که در ادامه به معرفی انواع گیاه می‌پردازیم.


زاموفیلیا بلک

باتوجه‌به نام این نوع گیاه برگ‌های آن تقریباً رنگ سیاهی دارند. این گیاه بسیار گران‌قیمت بوده و نادرترین گونه گل زاموفیلیا است.


زاموفیلیا ابلق

این نوع از زاموفیلیا برگ‌های دورنگ طلایی سبز یا سفید سبز دارد که این ظاهر غیرمعمول و متفاوت باعث شده است که زاموفیلیا ابلق به گل‌های مصنوعی شبیه شود.


زاموفیلیا سبز

زاموفیلیا سبز همان‌طور که از نامش پیدا است برگ‌های سبز براق با مقاومت بالایی دارد و یکی از رایج‌ترین گونه‌ها در بازار است.


اسامی دیگر زاموفیلیا


این گیاه نام‌های شناخته شده زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• زاموفیلیا
• جواهر زنگبار
• ZZ Plant
• Zee Zee plant
• Zizi plant


حرف آخر


اگر به گیاه زاموفیلیا علاقه دارید باید به نکاتی که در این مقاله اشاره شده توجه کنید؛ چرا که زاموفیلیا هم مانند دیگر گیاهان به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. این گیاه نسبت به بقیه گیاهان آپارتمانی دیگر مثل برگ‌انجیری، دیفن‌باخیا، شفلرا و... از مقاومت بالایی برخوردار است.
یک خطری که امکان دارد برای این گیاه به وجود آید، پوسیدگی ریشه زاموفیلیا است که باعث می‌شود برگ‌های آن زرد شده و سپس در صورت عدم درمان گیاه از بین برود؛ پس در آبیاری گیاه زیاد دقت کنید و سایر نکاتی که در بالا گفته شد را نیز جدی بگیرید.