Skip to main content

کتاب حمایت از زنان بزه دیده در جرائم جنسی در حقوق ایران

کتاب حمایت از زنان بزه دیده در جرائم جنسی در حقوق ایران ، مطالعه کتاب پیش رو به تمام بانوان سرزمین ایران ، وکلا، پژوهشگران حقوق و اندیشمندان اجتماعی توصیه می‌شود.


کتاب حمایت از زنان بزه دیده در جرائم جنسی در حقوق ایران

از آنجا که حقوق افراد بالاخص حقوق بانوان همواره از سوی افراد متجاوز در هر جامعه ای در معرض نقض قرار میگرفت به تدریج که جوامع پیشرفت کرده و اندیشه جهانی شدن حقوق بشر پدیدار گردید ، بحث و بررسی پیرامون حمایت های قانونی و قضایی از حقوق زنان بزه دیده ( کسی که جرم علیه او صورت گرفته ) در حقوق کیفری ایران و حقوق بین الملل کیفری به صورت کم و بیش به چشم میخورد .لذا در این کتاب برآنیم تا با شناسایی جرائم خشونت آمیز جنسی علیه زنان و تعیین مصادیق به دنبال راهکارهای علمی و عملی در حمایت از زنان در برابر رفتارهای مجرمانه علیه ایشان و مقام انسانی آنان برآییم.
چکیده ای از مطالب کتاب فوق شامل عوامل موثر در بزه دیدگی زنان از جمله عوامل شخصی، شخصیتی، فرهنگی، اقتصادی، ترک خانه و زندگی از سوی زوج، اجبار به تمکین در مواقع بیماری، حاملگی اجباری، خشونت روانی، توقع غیر متعارف شوهر از زن، فرار دختران از خانه، روسپیگری، فحشای اجباری، بردگی جنسی، تجاوز به عنف، ربودن زنان، تعرض جنسی، قاچاق زنان، نداشتن سرپرست، تنوع طلبی، مشاهده روابط جنسی دیگران، ضعف اعتقادات دینی، عوامل کلان اجتماعی، شخصیت مجازی (اواتار)عوامل خرد، پیشگیری وضعی، نقش فضای مجازی، قانونمندی، سیاست های جنایی و قانونی ایران و مجازات ها و قوانین شکلی و ماهوی ایران در این خصوص، حمایت های قانونی، فیزیکی و قضایی از زنان بزه دیده و مبانی فقهی و حقوقی و عرفی و اسناد بین المللی و … در این خصوص می باشد.

جرائم جنسی


جرم جنسی چیست ؟ در منابع علمی و قانونی داخلی نمی توان تعریف دقیق و کاملی از جرم جنسی یافت. در این منابع سعی شده تا مفهوم جرم جنسی از طریق مصداق های آن درک شود. در یک تعریف آمده که جرم جنسی شامل هر گونه عمل با ماهیت جنسی می شود که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد. در جای دیگری گفته شده که هر عملی که منشا جنسی و شهوانی داشته و قانونگذار آن را منع نموده باشد، جرم جنسی شناخته می شود. وقوع جرائم جنسی نشان دهنده آسیب های اجتماعی و فرهنگی است. همواره باید تلاش کرد تا با استفاده از رهیافت های دینی و کنترل اجتماعی دین و به خصوص سیاست جنایی اسلام به طور اصولی و ریشه ای با آن مبارزه نمود. جرائم جنسی و خشونت علیه زنان یکی از انواع انحرافات اجتماعی می باشند که باعث اختلال در امنیت فرهنگی، اجتماعی، نظم و انتظام جامعه می شوند. این امر موجب شده تا نظام های مختلف حقوقی، تدابیر و اقدامات خاصی را برای کنترل و ریشه کنی آن اتخاذ نمایند.
اگر پلیس، دادسرا، دادگاه و ... در برخورد با زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، متناسب با آموزه های دینی و مقررات بین المللی رفتار نمایند و از حقوق قربانیان حمایت کنند، زمینه شناسایی خلاء های نظام حقوق کیفری فراهم می شود. در این حالت می توان اصلاحات و راهکارهای مناسبی را به کار برد. در صورتی که قوانینی در حمایت از زنان بزه دیده جرائم جنسی تصویب نشوند و ضمانت اجرای کافی وجود نداشته باشد، این زنان برای بار دوم دچار بزه دیدگی می شوند.

خشونت روانی


هر نوع خشونتی که باعث رنج زنان یا دختران شود و یا به آنها صدمه فیزیکی، جنسی یا روحی وارد کند به عنوان خشونت مبتنی بر جنسیت شناخته می شود. خشونت روانی، شایع ترین نوع خشونت در همسران است که از مصادیق آن می توان به توهین، تحقیر و کوچک کردن اشاره کرد. عوامل مختلفی می توانند باعث خشونت روانی علیه زنان شوند که از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی، روانشناختی، عدم آگاهی از نحوه صحیح زندگی کردن، ناتوانی در مدیریت هیجانات و ... اشاره کرد.

فرار دختران از خانه


متاسفانه آمارهای نگران کننده ای از فرار دختران از خانه وجود دارد. این مسئله تبدیل به یک معضل بزرگ در جامعه شده که پیامدهای آن دامنگیر فرد، خانواده و جامعه می شود. عوامل مختلفی مانند مشکلات دختران در دوره نوجوانی، اختلالات شخصیتی، اعتیاد، بد سرپرستی، عدم بهداشت روانی در سطح خانواده و ناهنجاری های اجتماعی و... می توانند موجب بروز چنین مشکلی شوند. هر یک از این عوامل می تواند مشکلات روحی و فشارهای سنگینی را برای فرد به همراه داشته باشد. در این میان، آگاهی خانواده ها نقش مهمی در پیشگیری از وقوع فاجعه ای بزرگ دارد.


تجاوز به عنف


زمانی که مردی بدون رضایت زن و به اجبار با او رابطه جنسی برقرار کند، مرتکب تجاوز به عنف یا زنای به عنف شده است. این جرم در تمام کشورها با مجازات همراه است. بر اساس ماده 224 قانون مجازات اسلامی ، مجازات آن اعدام است. این جرم از طریق اقرار، اشهاد و یا علم قاضی ثابت می شود. در قانون کیفری ایران، تجاوز به عنف بسیار محدود شده است. قانونگذار ایران در مواجه با تجاوز به عنف با کم و کاستی هایی روبه رو است. از مصداق های تجاوز به عنف می توان به زنای در حال بیهوشی، خواب یا مستی، ربودن زن، تهدید یا ترساندن زن (باعث تسلیم او شود) و یا فریب دختران نابالغ اشاره کرد. شاکی باید ثابت کند که رابطه جنسی به زور اتفاق افتاده است. در اغلب این پرونده ها حکم به زنا و رابطه نامشروع داده می شود.

ضعف اعتقادات دینی


در حال حاضر به دلایل مختلف، گرایش افراد جامعه به ماهواره در حال افزایش است. در کنار این مسئله شاهد افزایش دین گریزی و گرایش به غرب در جوانان هستیم. با جستجو در این مورد به این نتیجه می رسیم که دین زدگی در جوانان مربوط به خود دین نیست و بیشتر مربوط به مدعیان دین می باشد. گرایش افراد به آموزه های غربی باعث شده تا آنها حد و مرزها را زیر پا گذاشته و به بهانه برخورداری از آزادی، زمینه آسیب های فردی و اجتماعی زیادی را فراهم نمایند. امروزه بسیاری از جوانان با الگوبرداری از فرهنگ غرب و ترویج بی بند و باری گرفتار مسائل مختلفی شده اند. افزایش جرائم جنسی یکی از پیامدهای شوم گرایش بی چون و چرای جوانان به فرهنگ غرب می باشد.

نقش فضای مجازی در وقوع جرائم جنسی


امروزه در بسیاری از خانه ها ماهواره وجود دارد. از طرفی دسترسی به سایت های مختلف اینترنتی شرایطی را فراهم کرده تا افراد بتوانند به راحتی به برنامه دلخواه خود دسترسی داشته باشند. با توجه به ضعف موجود در ترویج اصول دینی و از طرفی فعالیت رسانه های غرب برای ترویج بی بند و باری و آزادی های بی قید و شرط و نیز گسترش ارتباطات زن و مرد زمینه ی مساعدی برای وقوع جرائم جنسی فراهم شده است.

نویسنده : احمد نوری سوآ

افزودن به علاقه مندی ها

منطقه

تهران
نشانی
ونک .. بلوار آفریقا .. خیابان والی نژاد پلاک ۳۳ واحد ۴

موقعیت